سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دندانپزشکی زیبایی

 

روکش‌های تمام سرامیکی دندان نوعی روکش زیبایی ونیر هستند که صرفاً از سرامیک ساخته شده‌اند و متفاوت با انواع دیگر مانند سرامیک متصل به فلز و روکش‌های طلایی می‌باشند. خصوصیت مشخص این روکش‌ها این است که از یک ماده نیمه‌شفاف ساخته شده و ظاهری جذاب دارند و به خوبی با سایر دندان‌ها تطابق پیدا می‌کند.

این به معنی کیفیت بالای روکش دندان است که برای سال‌های بسیاری دوام دارد. اکثر روکش‌های سرامیکی با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری مانند تکنولوژی CAD/CAM که بر اساس طراحی سه بعدی است، تهیه می‌شوند.

این روکش‌ها همان کاری را انجام می‌دهند که روکش‌های قدیمی‌تر و با جنس‌های دیگر انجام می‌دادند، از جمله محافظت از دندان‌های ضعیف شده، بازسازی دندان‌های شکسته، نگه داشتن بریج دندانی در جای خود و یا اصلاح دندان‌هایی که تغییر رنگ یا تغییر شکل داده‌اند. ویژگی مهم و منحصر به فرد روکش‌های تمام سرامیکی که نقطه برتری آنها از نظر زیبایی نسبت به روکش‌های فلزی یا طلایی قدیمی محسوب می‌شود، قابلیت این روکش‌ها در انتقال بهتر نور از طریق جسم دندان است.

در واقع بدنه ضخیم و شفاف روکش سرامیکی به بهترین شکل می‌تواند از نظر نفوذ نور به آن مشابه با مینای دندان‌های طبیعی عمل کند. این باعث می‌شود که شکل ظاهری طبیعی دندان پس از روکش کردن با روکش‌های تمام سرامیکی به خوبی بازسازی شود و ظاهر درخشنده یک دندان طبیعی را پیدا کند و در ظاهر اصلاً قابل تشخیص از دندان‌های طبیعی نباشد.

انواع روکشهای سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی:

 

روکش های سرامیکی فلزی:

روکش سرامیک فلزی جهت حصول استحکام و زیبایی دندان تواما با هم استفاده می شود که روکش های سرامیکی زیبایی و فلز استحکام را ایجاد می کنند .دقت شود نوع فلز مورد استفاده نیکل کروم یا فلزات دیگر می باشند که نوع فلز و سازگاری آن با لثه بسیار مهم است زیرا اگه این دو ناسازگار باشند لثه تغییر رنگ میدهد.

روکش طلا سرامیک:

این نوع روکشها طلا بعنوان پوشش زیرین سرامیک بوده و از آنجایی که سازگاری طلا با لثه بیشتر بوده و دچار آلودگی نمی شود وهمچنین مقاومت به خوردگی طلا بالاست برای روکش دندان بسیار مناسب است.

روکش PFZ:

این نوع روکش از نوع روکش های سرامیکی فلزی است که بخش مرکزی فلزی بودن وبدین ترتیب استحکام لازم بدست آمده و بخش بیرونی روکش سرامیکی بوده و زیبایی بدست می آید. در این نوع روکش جنس فلز مورد استفاده معمولا زیرکونیم میباشد زیرا زیرکونیم هم استحکام بالایی دارد و هم سازگاری مناسبی با دندانها دارد.

روکش های سرامیکی پرسلاین:

روکش پرسلاین زیبایی منحصر به فردی دارد که در درمانهای زیبایی دندان کاربرد فراوان دارد. استحکام این روکش ها کمتر بوده و در دندانپزشک زیبایی کاربرد دارد. البته نوع جدید این روکشها روکش دندان فول سرامیک مدرن است.

مزایای روکشهای تمام سرامیک:

  • نتایج حاصل از روکش‌های تمام سرامیکی حالت کاملاً طبیعی و عادی دارد و از نظر زیبایی به هیچ وجه با روکش‌های طلا یا فلزی قدیمی قابل مقایسه نیست.
  • مناسب برای ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها یا ناهنجاری‌های دندان‌های جلویی که از نظر زیبایی اهمیت زیادی دارند. بدون خطر نمایان شدن قسمت فلزی یا لبه‌های فلزی در اطراف دندان
  • اصلاح مشکل تغییر رنگ دندان‌ها بدون نیاز به سفید کردن دندان
  • بازیابی قدرت جویدن غذا به شکل طبیعی که به خاطر آسیب‌دیدگی دندان‌ها از دست رفته بود.
  • جایگزینی دندان‌های افتاده به منظور بهبود سلامتی و زیبایی دهان با استفاده از بریج دندان
  • ایجاد زیباترین و طبیعی‌ترین طرح لبخند که با استفاده از یک روکش دندانی، امکان آن وجود دارد.
  • حفظ دندان‌های طبیعی با صرف هزینه‌ای کمتر در مقایسه با کاشت دندان در آینده
روکش‌های تمام سرامیکی برای چه افرادی مناسب است؟

روکش‌های تمام سرامیکی برای افرادی که قصد دارند شکل ظاهری و عملکرد طبیعی دندان‌های جلویی خود را بازسازی کنند، گزینه مناسبی است. زیبایی منحصر به فرد این روکش‌ها باعث می‌شود که درخشندگی و جلوه دندان‌های طبیعی را داشته باشند و از نظر ظاهری قابل تشخیص از دندان طبیعی نباشند. این روکش‌ها به دلیل ماهیت خاص مواد سرامیکیی، برای افرادی که از دندان قروچه شدید رنج می‌برند و یا برای دندان‌های عقبی که فشار زیادی روی آنها وارد می‌شود، توصیه نمی‌شود.

روش نصب روکش روکش های تمام سرامیکی

فرایند قرار دادن روکش‌های تمام سرامیکی مانند روش استفاده از سایر روکش‌ها می‌باشد:

دندانپزشک دندان را تمیز کرده و تغییر شکل می‌دهد تا فرایند آماده‌سازی انجام شود. دندان مخروطی می‌شود تا امکان چسبیدن روکش در بالای دندان فراهم شود. با استفاده از بتونه دندان، قالب گرفته می‌شود. این قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود تا برای ساخت روکش جدید استفاده شود.
این فرایند دو تا سه هفته طول می‌کشد بنابراین در این مدت از روکش‌های موقت استفاده می‌شود.

پس از آماده شدن روکش، بیمار به کلینیک مراجعه می‌کند تا روکش‌های جدید بر روی دندان قرار گیرند. این مرحله شامل زبر کردن سطح دندان با اسید اچ می‌باشد تا روکش به خوبی به دندان بچسبد. وضعیت روکش توسط دندانپزشک کنترل می‌شود و در صورتی که هم بیمار و هم پزشک از نتیجه بدست آمده راضی باشند با استفاده از سیمان دندان روکش در جای خود محکم می‌شود.

هزینه‌ی روکش های تمام سرامیکی به چه عواملی بستگی دارد؟

در روکش‌های سرامیکی، کیفیت‌های مختلف وجود دارند که هزینه‌های متفاوتی دارند. روکش‌های سرامیکی معمولاً گران‌تر از روکش‌های فلزی متداول هستند و روکش‌های تمام سرامیکی به دلیل نیاز به زمان و تخصص بیشتر برای نصب آنها بیشترین هزینه را دارند. هزینه‌های درمان بستگی به عوامل مختلفی دارند از جمله:

  • موقعیت جغرافیایی محل انجام درمان
  • نوع و شرکت سازنده
  • تجربه و مهارت دندانپزشک
  • اندازه، محل و وضعیت دندان
  • نیاز به اقدامات اضافه مانند عصب‌کشی، پیوند استخوان یا پیچ‌های ایمپلنت
  • پوشش هزینه توسط شرکت بیمه
  • هزینه‌های اضافه مانند تصویربرداری با اشعه ایکس یا مشاوره‌های تخصصی

احتمال خرابی روکش تمام سرامیکی

اگر روکش به درستی توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی نصب شده باشد، احتمال جدا شدن و خرابی روکش تمام سرامیک خیلی به ندرت می باشد.

به یاد داشته باشید احتمال پوسیدگی دندان های زیر روکش به همان اندازه محتمل است که دندان ها بدون روکش هستند، با اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان ها طول عمر روکش تمام سرامیک را افزایش دهید.

در هر حال روکش تمام سرامیک یکی از درمان های رایج در دندانپزشکی زیبایی می باشد که اگر به درستی و اصولی انجام شود نه تنها آسیبی به دندان ها نمی رساند بلکه در صورتی که آسیب رسیده به مینای دندان شدید باشد روکش تمام سرامیک می تواند قابلیت قبلی دندان را بازگرداند.

 

منبع: روکش تمام سرامیکی ، انواع و هزینه های آن