دندانپزشکی زیبایی

 

یکی از رایج ترین سوالات این است که تفاوت بین دندانپزشک عمومی و زیبایی چیست؟ به طور خلاصه، دندانپزشکی عمومی بر پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان تمرکز دارد در حالی که دندانپزشکی زیبایی  به زیبایی ظاهر دندان ها می پردازد.

دانستن تفاوت دندانپزشکی زیبایی و عمومی به شما کمک می کند تا بفهمید کدام نوع دندانپزشکی برای شما مناسب تر است. یک نکته مهم که باید بدانید این است که تمام دندانپزشکان یک مدرک را کسب کرده اند.

این بدان معنی است که دندانپزشک شما هم در حوزه دندانپزشکی زیبایی و هم در حوزه دندانپزشکی عمومی کاملا توانایی درمان مشکلات دندان شما را دارند.

تمام دندانپزشکان به عنوان دندانپزشک عمومی کار خود را آغاز میکنند و در صورت ادامه تحصیل یا شرکت در دوره های دندانپزشکی زیبایی در نهایت میتوانند دندانپزشک زیبایی شوند.

در ادامه تفاوت بین دندانپزشکی عمومی و زیبایی را بیشتر توضیح می دهیم.

دندانپزشکی زیبایی (Cosmetic Dentistry) اصطلاحی است که دندانپزشکان برای توصیف درمان‌های دندانپزشکی که به زیبایی ظاهری دندان‌ها و لبخند می‌پردازد استفاده می‌کنند. درمان‌های دندانپزشکی زیبایی غالباً غیر ضروری و اختیاری هستند اما طیف گسترده ‌ای از فواید سلامتی را در بر می‌گیرند.

برای مثال بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی منجر به افزایش استحکام و مقاومت دندان و سهولت بهداشت دهان می‌شوند و اعتماد به ‌نفس فرد را افزایش می‌دهند.

تفاوت دندانپزشکی زیبایی با دندانپزشکی عمومی

دندان‌پزشک عمومی اصطلاحی است که برای درمان‌های متداول دندانپزشکی مانند جرم گیری، پر کردن دندان، کشیدن دندان، عصب‌ کشی و درمان‌های مشابه دیگر که جهت حفظ سلامت دهان و یا برطرف کردن بیماری‌های دهان و دندان انجام می‌شود، به کار می‌رود. همه متخصصان دهان و دندان تحصیلات دندانپزشکی عمومی را پشت سر گذاشته ‌اند. دندانپزشک عمومی مشکلات دندانی مرتبط با درد، ناراحتی و موارد بهداشت دهان و دندان را برطرف می کنند.

پیشرفتها و دستاوردهای درمان‌های زیبایی دندان

در زمینه دندانپزشکی زیبایی پیشرفت زیادی حاصل شده است و درمان‌ها سریع تر، مؤثرتر و در بیشتر موارد آسان‌تر و کم درد تر شده ‌اند. با ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید مانند لیزر به دنیای دندانپزشکی بسیاری از درمان‌های زیبایی مانند سفید کردن دندان‌ها و اصلاح لبخند لثه ای بدون درد و نیاز به بی ‌حسی انجام می‌شود. برای درمان‌های پیچیده ‌تر مانند کاشت ایمپلنت دندان نیز می‌توان از لیزر برای برش‌ها استفاده کرد. به این ترتیب درمان هم برای بیمار و هم برای پزشک تسهیل می‌شود.

انواع درمان‌های زیبایی لبخند
  • سفید کردن دندان‌ها با بلیچینگ

بلیچینگ یک درمان متداول و بسیار محبوب است که در طی آن دندان‌هایی که دچار لک و تغییر رنگ شده اند، سفید می‌شوند. سفید کردن دندان‌ها یک فرایند شیمیایی است که در آن از عامل سفید کننده یا بلیچ استفاده می‌شود تا لکه ها و زردی دندانها برطرف شود.

به طور کلی در اثر عوامل مختلف دندان‌ها و به‌ویژه مینای دندان، زرد، قهوه ای، سیاه یا لکه لکه می‌شوند. علت زردی دندان‌ها ممکن است مصرف برخی داروها، خوراکی‌های پر رنگدانه مانند قهوه و چای، مصرف سیگار و سایر دخانیات، مصرف بیش از حد فلوراید (فلوروز)، وراثت، افزایش سن، آسیب ‌دیدگی دندان و یا جرم و پلاک باشد.

بلیچینگ ممکن است در مطب دندانپزشکی انجام شده و یا با استفاده از محصولات خانگی بدون نسخه در منزل انجام شود و یا تحت نظر دندانپزشک محصولات قوی‌تری در خانه مورد استفاده قرار بگیردسفید کردن دندان‌ها با محصولات خانگی معمولاً دو تا چهار هفته زمان می‌برد. زمان دقیق آن بستگی به تیرگی دندان و میزان سفیدی مورد نظر شما دارد.

  • باندینگ کامپوزیت

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی لبخند در دندان پزشکی زیبلیی، باندینگ کامپوزیت است. باندینگ مواد هم رنگ دندان است که برای پر کردن فاصله ‌ها و درزها و یا تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود. برای باندینگ تنها به یک جلسه درمانی نیاز است و تأثیر آن تا چندین سال باقی می‌ماند.

با این حال باندینگ در مقایسه با انواع دیگر ترمیم، در مقابل تغییر رنگ و لک و یا لب پر شدگی و شکستگی آسیب ‌پذیرتر است. هنگامی که دندان‌ها لب پر شده و یا کمی دچار پوسیدگی می‌شوند می‌توان با استفاده از رزین کامپوزیت آنها را ترمیم نمود. همچنین می‌توان از باندینگ عنوان پر کننده هم رنگ دندان برای پوسیدگی‌های کوچک استفاده کرد.

از باندینگ برای بستن فاصله بین دندان‌ها و به ویژه دندانهای جلویی نیز استفاده می‌شود. در صورتی که دندان دچار تغییر رنگ و لک شده باشد و یا لبه ‌های آن بد شکل باشند یا کمی کوتاه شده باشد، می‌توان آن را با کمک باندینگ کامپوزیت ترمیم نمود.

  • لمینت یا ونیر

لمینت یا ونیر دندان پوسته نازکی از جنس پلاستیک یا پورسلین (سرامیک) است که بر روی سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود تا رنگ و شکل دندان را بهبود بخشد. لمینت برای اصلاح مشکلاتی مانند هم‌تراز نبودن دندان‌ها، بد شکلی، کوتاهی، کجی، لب پر شدگی، ترک‌ خوردگی، شکستگی، بد رنگی و فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

برای لمینت کردن دندان تنها کمی ماده بی ‌حسی لازم است چرا که باید دندان کمی تراشیده شود. گاهی اوقات نیز نیاز به بی ‌حسی نمی‌باشد. لمینت در شرایطی استفاده می‌شود که به دنبال روش ماندگارتر از باندینگ هستید یا مشکلات دندانی کمی شدیدتر از حالتی است که بتوان با کمک باندینگ آن را اصلاح نمود. با این حال توجه داشته باشید باندینگ غیر تهاجمی محسوب می‌شود در حالی که برای لمینت کردن دندان باید اندکی دندان تراشیده شود.

همچنین هزینه لمینت بیشتر از باندینگ است. لمینت روشی کم تهاجمی تر از روکش دندان به شمار می‌آید و از آن ارزان‌تر است. برای لمینت کردن دندان ابتدا باید از دندان‌ها قالب ‌گیری شود و براساس آن در لابراتوار دندانپزشکی پوسته ونیر ساخته می‌شود. پس از آن مجدداً به دندانپزشک زیبایی مراجعه می‌کنید تا پوسته ونیر بر روی دندان چسبانده شود.

برای چسباندن آن از چسب مخصوص دندانپزشکی استفاده می‌شود. سپس با تاباندن نور مخصوصی چسب فعال و سخت میشود و لمینت محکم می‌شود. لمینت در مقابل تغییر رنگ و لکه بسیار مقاوم است.

  • روکش دندان

روکش در واقع تاج مصنوعی است که بر روی دندان قرار گرفته و کاملاً آن را احاطه می‌کند به طوری که دیگر هیچ بخشی از دندان طبیعی را نمی‌توانید ببینید. روکش دندان علاوه بر این که در تمامی موارد گفته شده برای باندینگ و لمینت ممکن است استفاده شود، به عنوان دندان مصنوعی برای ایمپلنت و بریج نیز استفاده می‌شود. طول عمر روکش دندان از هر دو گزینه قبلی بیشتر است اما هزینه آن نیز بالاتر است.

از روکش دندان برای تقویت و محافظت و ساختار دندان آسیب دیده پس از عصب‌ کشی نیز استفاده می‌شود. انواع مختلف روکش دندان وجود دارد که بسته به شرایط و اولویت‌ها نوع آن انتخاب شود.

  • کانتوریگ و تغییر شکل

کانتورینگ و تغییر شکل دندان برای اصلاح کجی و انحراف دندان‌ها، هم‌پوشانی دندان‌ها، لب پر شدگی و یا بد شکلی و نامنظم بودن سطح یا لبه‌ های دندان انجام می‌شود. همچنین از این روش برای اصلاح ابعاد دندان (در مواردی که در آن بیش از اندازه بلند است)، شکل و موقعیت آن نیز استفاده می‌شود. برای اصلاح مشکلات جزئی بایت می‌توان از کانتورینگ بهره برد. در بسیاری از موارد کانتورینگ و تغییر شکل دندان همراه با باندینگ انجام می‌شود.

افرادی که دندان‌های سالم و لبخند خوبی دارند اما نیاز به تغییرات جزیی در دندان‌ها و لبخند خود دارند می‌توانند از این درمان بهره ببرند. برای ارزیابی اندازه و موقعیت پالپ هر دندان باید عکس پرتوی ایکس گرفته شود تا اطمینان حاصل شود استخوان کافی بین دندان‌ها وجود دارد تا آنها را پشتیبانی نماید.

  • ایمپلنت دندان

یک از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته که هم بهترین عملکرد را دارد و هم در حوزه ی کار دندانپزشک زیبایی است، ایمپلنت دندان می‌باشد. ایمپلنت به شما کمک می کند تا دندان های محکمی داشته باشید . این روش درمانی مادام العمر خواهد بود و بهترین درمان دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان برای بهبود تکلم و برگشت لبخند می باشد.

 

منبع: دندانپزشک زیبایی با دندانپزشک عمومی چه تفاوتی دارد؟