سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دندانپزشکی زیبایی

 

یکی از مراقبت های موثر روی افزایش طول عمر کامپوزیت ها، نحوه غذا خوردن بعد از کامپوزیت دندان است. معمولاً دندانپزشک بعد از اتمام جلسه نصب کامپوزیت های دندانی به بیماران توضیح می دهد که غذا خوردن بعد از کامپوزیت دندان چگونه است.

زمانی که کامپوزیت ها روی دندانهای شما نصب می شوند بافت دهان، لثه و زبان هنوز به آنها عادت نکرده است و ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا به آن عادت کنید. همچنین در صورتی که از بی حسی موضعی استفاده کرده باشید نمی توانید به طور کامل روی خوردن و جویدن خود کنترل داشته باشید؛ بنابراین بهتر توصیه های زیر را را رعایت کنید:

  • در صورتی که دندان های شما کمی حساس شده اند بهتر است تا چند روز بعد از کامپوزیت دندان از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار داغ و بسیار سرد خودداری کنید.
  • تا زمانی که بی حسی لثه های شما به طور کامل از بین نرفته از جویدن و وارد آوردن فشار به کامپوزیت ها پرهیز کنید.
  • برای کاهش تورم بعد از کامپوزیت دندان، آب نمک قرقره کنید.
    بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را تمیز کنید. قرقره کردن آب نمک و مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی تاثیر قابل توجهی در افزایش طول عمر با کامپوزیت ها دارد.
  • چند روز بعد از کامپوزیت دندان بهتر است غذاهای نرم بجوید و مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی می‌تواند کامپوزیت دندان را را سالم نگه داشته و در افزایش طول عمر آن موثر باشد. اما دانستن این نکته که بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم که به دندان آسیب نزند؛ در زیبا و جذاب نگه داشتن ونیر ها روی دندان نقش مهمی ایفا می کند.

از آنجایی که ونیر های کامپوزیت به اندازه لمینت ها مستحکم نیستند و در مقابل زرد‌شدن نیز مقاومت ونیرهای پرسلین را ندارند باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید تا به کامپوزیت های دندان آسیبی وارد نشود و زیبایی آنها با گذشت زمان تحت تاثیر قرار نگیرد.

اگر لثه شما حساس شده است بهتر است تا زمانی که حساسیت آن برطرف نشده از خوردن و نوشیدن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد خودداری کنید. همچنین تقسیم کردن غذا به تکه های کوچکتر می تواند به کاهش حساسیت شما کمک کند.
برخی از خوراکی هایی که نه تنها می‌تواند به کامپوزیت ونیر ها بلکه به خود دندان های شما نیز آسیب وارد کند؛ شامل موارد زیر است:

  • جویدن آدامس‌های حاوی شکر
  • جویدن یخ و آبنبات های سفت
  • نوشیدن بیش از حد الکل

غذاهای بی خطر برای کامپوزیت دندان

غذاهای خاصی وجود دارد که می توانید پس از کامپوزیت دندان همچنان از آن استفاده کنید، از جمله انواع مختلف نوشیدنی. با این حال، تمام مواد غذایی پس از دریافت کامپوزیت ونیر توصیه نمی شود. اما هنوز غذاهای بسیاری وجود دارد که هنوز هم می توانید آنها را داشته باشید. بنابراین ، نگران نباشید ، شما گرسنه نخواهید ماند.

کامپوزیت دندان موادی از جنس رزین هستند هستند که توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی روی دندان های شما قرار گرفته و متناسب با شکل و اندازه دندان های شما شکل داده می شوند تا نقص های زیبایی دندان را بپوشانند و ظاهر لبخند شما را زیباتر و روشن تر کنند.

صرف نظر از این که اگر روکش شما کامپوزیت دندان باشد یا لمینت دندان، بعضی از غذاها وجود دارند که همیشه باید از آنها دوری کنید. مانند موارد زیر:

نوشیدنی های تیره: مهم نیست که لمینت سرامیکی دارید یا کامپوزیت دندان، از مصرف مایعات تیره مانند قهوه، شراب قرمز، چای سیاه و سایر موارد خودداری کنید زیرا باعث ایجاد لکه می شوند.

غذاهای سخت: پس از دریافت کامپوزیت دندان و لمینت دندان این موارد شامل مواردی مانند یخ، سیب، آب نبات سخت و غذاهای مشابه است. آجیل و تخمه نیز در این لیست قرار دارند. بنابراین ، به دنبال غذاهای سخت نباشید که جویدن زیادی داشته باشند. باید از خوردن آب نبات خودداری کنید. این به معنای مواردی مانند کارامل و سایر آب نبات های چسبنده نیز هست.

الکل و دخانیات جویدنی: الکل و تنباکو چیزی است که پس از دریافت کامپوزیت و لمینت نباید مصرف کنید. فارغ از اینکه کامپوزیت دندان و لمینت دندان شما چه رنگی باشد. با دندان های خود به خوبی رفتار کنید و از آنها به عنوان ابزار استفاده نکنید.

آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توان غذا خورد؟

بعد از انجام کامپوزیت های دندان به این دلیل که دوران نقاهتی ندارد می توان بلافاصله غذاها و نوشیدنی های مناسب مصرف کرد. خوردن غذا بعد از انجام کامپوزیت مانعی ندارد اما نباید به آنها فشار مستقیم وارد کرد و همچنین مصرف غذاهای سفت ممکن است به آنها آسیب بزند. مصرف چای، قهوه و غذاهای رنگی به مقدار زیاد می توانند کامپوزیت ها را زرد کنند پس بهتر است تا 48 ساعت از این غذاها و نوشیدنی ها دوری کرد. به طور کلی تا وقتی که با احتیاط غذا بخورید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید آسیبی به کامپوزیت ها وارد نمی شود.

آیا گاز زدن مواد غذایی به کامپوزیت ها آسیب وارد می کند؟

بعد از کامپوزیت دندان نباید غذاهای سفت را گاز بزنید زیرا باعث آسیب رساندن به کامپوزیت ها می شود. به ندرت پیش می آید که گاز زدن معمولی غذا به کامپوزیت آسیبی وارد کند اما اگر فشار بیش از اندازه باشد احتمال جدا شدن کامپوزیت و دندان طبیعی وجود دارد. گاز زدن مواردی مانند یخ، آبنبات، سر مداد و … باعث شکستن و لب پر شدن و یا افتادن کامپوزیت های دندان می شوند. نمی توان از ونیر های کامپوزیت مانند دندانهای طبیعی برای خوردن و گاز زدن غذاها استفاده کرد.

مصرف کدام غذاها می‌تواند به کامپوزیت های دندان آسیب برساند؟

به طور کلی می توان با کامپوزیت های دندان هر غذایی که دوست دارید بخورید اما بهتر است بعضی از غذاها با دندان های آسیا که کامپوزیتی ندارند، خورده شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. بهتر است در چند روز اول کامپوزیت دندان غذاهای زیر را از رژیم غذایی حذف کنید.

  • هر مدل غذایی که تست شده باشد مانند نان تست
  • خوراکی هایی که سفت هستند مانند آب نبات
  • خوراکی هایی مانند آجیل و خشکبار که ترد هستند.
  • همه نوشیدنی ها و غذاهایی مثل زردچوبه، چای، شکلات، قهوه و … که ممکن است رنگ کامپوزیت را زرد کنند.
  • خوراکی هایی مانند آدامس که به دندان می چسبند.

اگر به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی مطمئن می گردید تا با اطمینان خاطر درمان دندان های خود را به آن بسپارید ما به شما کلینیک تخصصی دکتر منصور بابایی را معرفی می کنیم. تمامی خدمات دندانپزشکی با کیفیت عالی و هزینه مقرون به صرفه در این کلینیک انجام می گیرد.

 

منبع: کامپوزیت ها و مراقبت غذایی بعد از آن