سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دندانپزشکی زیبایی

 

لق شدن ایمپلنت پس از کاشت دندان به ‌ندرت اتفاق می افتد که راه حلی بجز درمان و کاشت مجدد دندان پس از خارج کردن ایمپلنت و ترمیم بافتهای آسیب دیده ندارد.

بنابراین بهتر است با راههای جلوگیری از آن آشنا شوید تا به این مشکل برخورد نکنید. با این که لق شدن ایمپلنت خیلی کم پیش می آید اما وقتی اتفاق افتاد، خود به خود درمان نمی شود و  احساس لقی یا در آمدن ایمپلنت از جای خود تجربه خوبی برای بیمار نخواهد بود.

شایع ترین دلایل لق شدن ایمپلنت

  • وارد آمدن فشار یا ضربه روی ایمپلنت

در هفته اول پس از کاشت دندان اگر ضربه ای به آن وارد شود، فشاری که بر استخوان فک پس از کاشت ایمپلنت وارد میشود، افزایش می یابد. پس واکنش طبیعی بدن اینگونه خواهد بود که پیوندهای استخوانی اطراف ایمپلنت را از بین ببرد.

اگر ضربه ای به دندان طبیعی خود وارد شود و ریشه یا رباط پریودنتال از جای خود تکان بخورد، موجب آزاد شدن سلول هایی که استخوان ریشه را تشکیل داده اند می شود و سلولها مجددا رشد می کنند تا فضای خالی را پر کنند. اما پس از کاشت ایمپلنت ریشه ای وجود ندارد که دوباره رشد کند در نتیجه لق شدگی ایمپلنت به وجود خواهد آمد.

  • لق شدن تاج دندان

یکی از دلایلی که موجب احساس لق شدن ایمپلنت می شود، لقی تاج دندان ایمپلنت است. لق شدن تاج دندان یا پروتر دندان مصنوعی که پایه ایمپلنت قرار گرفته و ظاهر دندان طبیعی شما را دارد؛ مشکلِ بزرگی نیست اما اگر پیش آمد، باید توسط پزشک معاینه شود. معمولا با محکم کردن پیچ، لقی تاج دندان برطرف می شود در غیر اینصورت تاج دندان مصنوعی باید تعویض شود.

پس اگر تاج دندان شما لق شد، حتما باید به جراحی که ایمپلنت شما را کاشته مراجعه کنید.

اگر تاج دندان بطور کامل خارج شده، آن را گم نکنید. چون ممکن است به تاج جدیدی نیاز داشته باشید و ساخت تاج جدید باید به شکل همان پروتز دندان قبلی باشد و گم کردن آن می تواند برای شما گران تمام شود؛ چون تمام مراحل طراحی باید مجددا انجام گیرد.

  • تحلیل استخوان فک اطراف ایمپلنت

یکی دیگر از دلایل لق شدن ایمپلنت، تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت است که یعنی یا کاشت ایمپلنت ناموفق بوده یا پایه ایمپلنت در جوش خوردن به استخوان فک دچار مشکل شده است. در صورتیکه بیمار نیاز به پیوند استخوان داشته باشد و جراح بدون توجه به عدم تراکم کافی استخوان فک اقدام به کاشت ایمپلنت نماید؛ احتمال تحلیل استخوان پس از کاشت پایه ایمپلنت و درنتیجه لق شدن ایمپلنت بسیار بالا است.

  • التهاب لثه اطراف ایمپلنت

التهاب لثه اطراف ایمپلنت یکی از رایج ترین بیماری های لثه پس از کاشت ایمپلنت های دندانی است و می تواند یکی از دلایل لق شدن ایمپلنت می باشد. در صورت تشخیص فوری و رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک، امکان حفظ ایمپلنت وجود دارد.

پس مشکل لق شدن ایمپلنت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در صورت مواجه شدن با آن لازم است با دندان پزشک خود تماس گرفته و در نزدیک ترین تاریخ به او مراجعه کنید.

راههای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت

در صورتی که حساسیت دارویی دارید؛ به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت آنها را بررسی نماید. برخی از بیماری ها مانند بیماری سیستم ایمنی یا برخی داروها مانند بیسفوسفونات می تواند از رشد استخوان فک جلوگیری کرده و تکمیل فرایند اسئواینتگریشن را به تاخیر بیندازد در نتیجه مشکلی به نام لق شدن ایمپلنت بروز خواهد کرد.

چگونه لق شدن ایمپلنت را به درستی تشخیص بدهیم؟

شما زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید که ایمپلنت در فک شما تکان بخورد یا افتاده باشد. اما علائم دیگری نیز برای مشکل لق شدن ایمپلنت وجود دارد که عبارتند از:

  • درد
  • تحلیل رفتن لثه و استخوان فک
  • خونریزی هنگام لمس کردن لثه یا مسواک زدن
  • بی رنگ شدن لثه اطراف ایمپلنت

چگونه لق شدن تاج دندان ایمپلنت را شناسایی کنیم؟

نشانه های لق شدن تاج دندان ایمپلنت، بسیار شبیه به لق شدن ایمپلنت است. پس در صورت مواجه شدن با هریک از علائم ذکر شده با پزشک خود تماس بگیرید تا مشکل شما را حل کند.

علائم مشهود لق شدن ایمپلنت شامل احساس درد در ناحیه کاشت ایمپلنت، خونریزی لثه و بی رنگی لثه های اطراف آن است.

درمان های احتمالی برای لق شدن ایمپلنت

روش درمان لق شدن ایمپلنت بستگی به وضعیت ایمپلنت و تشخیص جراح دارد:

  • پاکسازی ناحیه ایمپلنت شده

برای درمان لق شدن ایمپلنت، نباید منتظر بمانید. بهتر است بلافاصله به جراح مراجعه کنید تا ابتدا تاج دندان و اطراف ایمپلنت را پاکسازی کرده و سپس نسبت به محکم کردن پیچ یا اجزای دیگر ایمپلنت و یا خارج کردن ایمپلنت و تعویض پایه آن تصمیم گیری کند. آرامش روحی و عاطفی بیمار، گفت و گو در رابطه با روش درمان و گاهی اوقات تجویز دارو، در روند درمان تاثیر مهمی دارند.

  • خارج کردن ایمپلنت

شاید پزشک شما، به دلایلی مانند عفونت یا عدم سازگاری ایمپلنت با لثه تصمیم به خارج کردن ایمپلنت بگیرد. روش انجام آن هم شبیه به کاشت ایمپلنت است.

اگر ایمپلنت شما لق شده سعی کنید چند روز بهداشت دهان و دندان را بهتر رعایت کنید تا بافت اطراف پایه ایمپلنت بتواند خودش را ترمیم کند اما اگر نتیجه نگرفتید ممکن است پزشک شما، تصمیم به خارج کردن پایه ایمپلنت بگیرد.

عواقب درمان نکردن لق شدن ایمپلنت

اگر احساس می کنید ایمپلنت شما لق شده، با پزشک خود تماس گرفته و تاریخی را جهت معاینه ی آن مشخص کنید. در غیر این صورت مشکلات جدی در انتظار شما خواهد بود. درصورتیکه لق شدن ایمپلنت درمان نشود؛ عفونت در دهان و فک شما گسترش می یابد، و حتی ممکن است تا گردن و مغز پیشروی می کند. در نهایت، عفونت در تمام بدن پخش می شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و به لق شدن ایمپلنت و عفونت آن اهیمت ندهید، احتمالا یک یا چند دندان را از دست خواهید داد. در نتیجه می توان گفت که عدم درمان عواقب مهلکی در پیش خواهد داشت. عدم درمان این عارضه، می تواند مسمومیت خون را به دنبال داشته باشد که در نهایت منجر به بیماری آنژین لودوینگ «که باعث خفگی و مننژیت می شود» خواهد شد.

 

منبع: لق شدن ایمپلنت دندان به چه علت است؟